ANMELDELSE: Stalins død, Nørrebro Teater

Sjove skuespillere er ikke nok til at løfte “Stalins død”

Nørrebro Teaters “Stalins død” er hverken sjov nok eller kritisk nok til at leve op til, hvad vi forventer af et morskabsteater i krigstid.

★★★☆☆☆

Da planlagde dramatiseringen af “Stalins død”, var der formentlig ingen, der havde forudset, hvor aktuel den ville være. Uden krigen i Ukraine var “Stalins død” måske en satirisk farce om magtsyge, der får os til at grine ad verdens diktatorer og despoter. Med krig på kontinentet bliver den en tiltrængt ventil for vores generelle krigsfrustrationer, men rigtig kritisk, hårdtslående og forløsende bliver den ikke.

Vi havde forventet – eller i hvert fald håbet på – et gedigent modsvar til Putins invasion. Det er jo dét, et aktualitetsstyret morskabsteater skal kunne, selv når tiderne skifter. Og selvom forlægget, der først udkom som graphic novel i 2012 (af Fabien Nury og Thierry Robin) og siden som filmatisering i 2017 (af Armando Iannucci), ikke tager stilling til Putin, så er parallelerne så oplagte, at det er dovent ikke at udnytte i en ny opsætning.

Når det er sagt, så fremstår Nørrebro Teaters opsætning af “Stalins død” ganske underholdende og begavet. Særligt vellykkede er de typer, vi møder i det omfattende persongalleri, hvor , og imponerer i særlig grad med deres gennemarbejdede, komiske figurer. Også og udmærker sig ved at give den fuld smæk på farceudtrykket, hvilket klæder dem begge aldeles godt.

Men trods de gode takter på karakterniveau, så er forestillingen som helhed langtfra sjov nok. Den savner både bid og vittigheder, og den synes derfor at falde underligt ved siden af i forhold til det efterhånden stilsikre repertoire, der ellers kendetegner .

“Stalins død” spiller i København til den 1. april 2023.

Efter graphic novel af: Fabien Nury og Thierry Robin | Oversættelse: | Bearbejdelse og iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , , , , , m.fl. | Scenografi og kostumedesign: | Koreografi: | Produceret af: