ANMELDELSE: Vi, de druknede, Walpurgis

”Vi, de druknede” i en musikalsk teaterversion

Carsten Jensens historie om marstallerne er blevet glemt i hollandske Walpurgis' teaterversion af succesromanen ”Vi, de druknede”.

★★★★☆☆

Denne anmeldelse er skrevet på færgen ”M/F Marstal”. Ærøfærgerne har indsat en ekstra overfart til Svendborg denne aften, ligesom Jesper Bus har indsat en ekstra bus imellem bådeværftet i Marstal og færgelejet i Ærøskøbing.

Vi er nemlig nogle, der skal hjem. Hjem til Aarhus, til København, til Svendborg og – efter den mangesprogede summen på skibsdækket at dømme – også til Holland, Tyskland og andre steder uden for dette lands grænser.

Metropolis – Københavns Internationale Teater har i samarbejde med i Svendborg inviteret det hollandske kompagni Walpurgis til Ærø for at give sit bud på en fortolkning af Carsten Jensens succesroman “Vi, de druknede”.

Og romanen tager netop udgangspunkt i Marstal, hvor Walpurgis nu har indtaget værftet. De internationale performere synger for fuld kraft, og de spiller på og med alt fra slagkraftigt værktøj til modificerede instrumenter.

Vi savner en forfatter

Indimellem fremsiger de replikker – snart på gebrokkent engelsk, snart på næsten uforståeligt dansk og snart på hollandsk med danske tekster på storskærm. 

Og det er netop replikkerne – uanset hvilket sprog der tales – som er forestillingens akilleshæl. Forunderligt nok er dét, som teaterversionen af romanen savner allermest, en forfatter. Historiefortælling, spænding og troværdighed er simpelthen en by i Holland i Walpurgis' fortolkning.

Derudover skuffer det gevaldigt, at det “vi”, som Carsten Jensen allerede italesætter i sin titel, kun bliver antydet i begyndelsen af forestillingen. Dette “vi” er jo både marstallerne, samfundet, os. Men “vi” er blevet glemt i denne version.

Hvor blev dramaet af?

Dermed får vi altså kun antydninger af brudstykker af Carsten Jensens roman i denne forestilling. Vi møder et par af romanens hovedpersoner, men selv disse synes at være sekundære i forestillingens koncept.

Ser vi bort fra titlen og de hjælpeløse replikker, men derimod kun ser på forestillingens musikalske og performancemæssige kvaliteter, så bliver der til gengæld skabt en forestilling med enorme styrker.

De storslåede sangstemmer og de kaotiske lydbilleder går helt ind i marven på os. Og da porten til værftet åbner sig, og vi får virkelighedens verdenshave og Marstals øde havn som bagtæppe, bliver alle andre scenografier sat til vægs.

Men når vi nu sidder her på færgen ved midnatstid, mens cafeteriet sælger sort kaffe og ristede pølser til de trætte teatergængere, kan vi igennem vinduerne skimte de hvide skumtoppe på det mørke vand. Og så sidder vi og tænker på, hvor Carsten Jensens historie om marstallerne, det skæbnesvangre hav og det historiske drama blev af.


Judith Vindevogel | Medvirkende: Haider Al Timimi, Sam Bogaerts, Stef Depover, Pieter de Praetere, Pieter-Jan De Wyngaert, Doan Hendriks, Geert Jonkers, Ana Naqe, Tomas Postema, Peter Spaepen, Matthias Van de Brul, Job Van Gorkum og Sarah Yu Zeebroek | Musik:Scenografi: Stef Depover og Doan Hendriks | Koreograf: Haider Al Timimi | Korleder: Peter Spaepen | Kostumer: Johanna Trudzinski og Chaja Dams | Produceret af: Walpurgis, præsenteret i Danmark af Metropolis – Københavns Internationale Teater i samarbejde med

Del med dit netværk

Støt mortenhede.dk

Hvis du sætter pris på mine anmeldelser og gerne vil støtte mit arbejde, så kan du overføre en donation via MobilePay. På forhånd tak for dit bidrag! ♡

Klik på knappen herover, eller indtast koden direkte i MobilePay-appen:
9610GW