ANMELDELSE: Et tysk liv, Det Kongelige Teater

Brunhilde Pomsel taler ud i ”Et tysk liv”

Brunhilde Pomsel arbejdede for Joseph Goebbels, men i ”Et tysk liv” forklarer hun, hvordan hun selv faldt for den nazistiske propaganda.

★★★★★☆

Dansk teater har taget en ny tur igennem Anden Verdenskrig med forestillingerne ”Det ensomme hjerte” på i Haderslev, ”En plads i solen” på i Aarhus og ”Forræder” på Randers Teater.

Og netop Anden Verdenskrig er et hyppigt emne på teaterscenerne, men sjældent har det været så koncentreret, som det er lige nu. Endnu mere bemærkelsesværdigt er det, at alle forestillingerne fokuserer på den nazistiske side af krigen.

I Det Kongelige Teaters monolog ”Et tysk liv” er det tyske Brunhilde Pomsel, der beretter om sin egen vej fra at være barn i et almindeligt tysk underklassehjem til at sidde som sekretær i Joseph Goebbels propagandaministerium og forfalske statistikker.

Det onde findes

Alle disse forestillinger fremstiller befolkningen som uskyldige ofre, der blev forledt af få magtmænds retoriske og strategiske evner. Særligt gør Brunhilde Pomsel sig selv til offer, når hun fortæller, hvordan hun blev flyttet fra job til job, og hvordan hun tilfældigvis endte lige dér.

Man vidste ikke, hvad der i virkeligheden foregik. Og derfor nåede nazismen så vidt. Pomsel fortæller om, hvordan Berlin blomstrede op under Hitlers ledelse. Og hvem kan have noget imod at sende de uopdragne på genopdragelse?

»Jeg ved ikke, om Gud findes,« siger Brunhilde Pomsel, »men jeg ved, at det onde findes.«

Der går et gys igennem os, da hun siger, at vi med erfaringerne fra Anden Verdenskrig ikke ville lade det ske igen. Replikken falder med et slet skjult spørgsmålstegn i enden. Det kunne faktisk ske igen, tænker vi – og det er måske endnu mere realistisk, end vi har lyst til at indrømme over for os selv.

Ikke hvem som helst

Det er , der giver krop og stemme til Brunhilde Pomsels selvbiografiske beretning. Hun fanger os fra første sekund med sine fortælleevner, og selv om hun blot sidder dér på den samme stol og taler i næsten to timer, så taber vi ikke opmærksomheden et eneste øjeblik.

Det føles som at sidde sammen med en ældre slægtning, der i en fortrolig stund lukker op for erindringerne. Og vi sluger det hele.

Derfor er Mårten K. Axelssons scenografi af hundredvis af stole, samt hvordan disse stole, efterhånden som fortællingen skrider frem, klumper sig sammen bag hende som en mur af ragelse, en unødvendig effekt. Det samme gælder lydsiden, der bliver en overflødig overstemme til fortællingen.

Ligesom med teaterklassikeren ”Kærestebreve” kan ”Et tysk liv” spilles hvor som helst og uden noget som helst – men absolut ikke af hvem som helst. Og det er svært at forestille sig en bedre skuespilpræstation end Kirsten Olesens.

Forestillingen spiller i København til den 19. december 2020 samt på danmarksturné i april og maj 2021.


Af: Christopher Hampton | Iscenesættelse: Oversættelse: og | Medvirkende: | Scenografi, kostume- og lysdesign:  | Lyddesign: Produceret af:

Del dette med dit netværk