ANMELDELSE: Kunsten at være okay, Nørrebro Teater

Årets gang i et gennemsnitligt menneskeliv

Nørrebro Teaters “Kunsten at være okay” læner sig op ad teaterkoncertgenren med tekster af og musik af Thomas Buttenschøn.

★★★★☆☆

Teaterkoncerterne har ikke levet forgæves, og i Nørrebro Teaters forestilling “Kunsten at være okay” møder Niels Erlings bud på teaterkoncertgenren Nanna Cecilie Bangs moderne tekster og det musikalske univers af Thomas Buttenschøn. Og det er en ret skøn forening.

De fleste af sangene i forestillingen har et klart Thomas Buttenschøn-udtryk, som denne anmelder mest af alt forbinder med det fremragende album “Fantastiske mandag” fra 2006. Og lægger man Nanna Cecilie Bangs tekster til Buttenschøns musik, så får de den samme finurlighed, som kendetegner Buttenschøns sangtekster, mens udtrykket stadig er 100 % Nanna Cecilie Bangs.

Forestillingen er som et katalog over gennemsnitsmennesker. De bekymrede, de ubeslutsomme, de ufantastiske, de vævende og – ikke mindst – de usikre. Med andre ord: Alle os. Og dét er Nanna Cecilie Bangs speciale, hvilket hun til denne anmelders store begejstring har lykkes med ved flere lejligheder. Allerstærkest i “Manifest for skrøbelige autoriteter” (Aarhus Teater, 2019) og senest i “Frankly my dear I don't give a damn” (Aarhus Teater, 2022).

I “Kunsten at være okay” bliver det hele dog en smule beregneligt og forceret, hvilket gør oplevelsen mindre ægte. Det skyldes dels musikken, der bliver som markante opbrud imellem scenerne, og de karikerede karakterer, der bliver mere som absurde figurer, end som mennesker. Dermed bliver teksten ikke så direkte relaterbare, som vi kunne ønske os.

De medvirkende er virkelig velfungerende – både som ensemble og som solister. er især sublim i sin mimik og sin timing, hvormed hun udtrykker klokkeklare følelser og tanker uden at sige et ord. , der især har gjort sig bemærket i en række store musicals, løfter også her en reel skuespilopgave, mens hun intet mindre end overpræsterer som sanger.

har skabt et stilrent og gennemført udtryk i scenografi og kostumedesign, som vandrer igennem de fire årstider med stærke farver og stemningsfuld belysning. Og musiker står for den musikalske ledsagelse under forestillingen, der overskudsagtigt kombinerer både akustiske og elektroniske stilarter. Alt i alt en gennemført teaterkoncert, der næsten – men kun næsten – forløser Nanna Cecilie Bangs tekster.

“Kunsten at være okay” spiller på til den 29. oktober 2022.


Dramatiker: Komponist: Thomas Buttenschøn | Iscenesættelse: Medvirkende: , , , , , , og | Scenografi og kostumedesign: | Musikalsk arrangement: | Produceret af:

Del med dit netværk

Støt mortenhede.dk

Hvis du sætter pris på mine anmeldelser og gerne vil støtte mit arbejde, så kan du overføre en donation via MobilePay. På forhånd tak for dit bidrag! ♡

Klik på knappen herover, eller indtast koden direkte i MobilePay-appen:
9610GW