Det har stadig tendens til at blive prætentiøst på Teater Republique, men de nutidige unges stemmer gør det litterære lidt mere tilgængeligt.
Det Kongelige Teater lader os opsluge af den vidunderligt skrevne og mesterligt spillede queer-maratonforestilling ”Arven” af Matthew Lopez.
Den virkelige historie om den erotiske kultroman "O's historie" bliver udfoldet på Husets Teater som kliché-teater i fransk Pink Panther-stil.
Kærligheden er det altoverskyggende tema i Brechts ”Den kaukasiske kridtcirkel”, når den bliver opsat af Anja Behrens på Teater Republique.
Det Kgl. Teaters velskabte ”Pride” blæser til kamp for LGBT-personers rettigheder, men i Skuespilhuset møder den kun et nikkende ekkokammer.
Jakob Martin Strids børnebog "Den utrolige historie om den kæmpestore pære" er flot og munter i Det Kongelige Teaters finansstærke produktion.
Udmærkede skuespilpræstationer i Det Kongelige Teaters ”Hamlet, Prins af Danmark”, men Morten Kirkskov har fjernet magten fra magtspillet.
Christoffer Berdals iscenesættelse og bearbejdselse af Shakespeares ”Helligtrekongersaften” har både kærlighed, kapow og kønsforveksling.
Årets familieforestilling på Aarhus Teater er en dramatisering af Michael Endes "Den uendelige historie" i iscenesættelse af Jacob Schjødt.
Mesterværk: Instruktør Elisa Kragerup præsenterer med ”Orlando” sin åbningsforestilling som Betty Nansen Teatrets nye teaterdirektør.