Det er tragedieslutningen, der bliver frigørelsen for Edward II, der langt hellere vil være sammen med sin elskede, end at bære kongekronen.
Olaf Johannessen og ensemblet kombinerer humor og tragedie i fortællingen om det ultimative nederlag i Det Kongelige Teaters "Richard II".
Jens Jørn Spottag portrætterer mesterligt titelrollen i Aarhus Teaters "Kong Lear", men iscenesættelsen savner klare konceptuelle valg.
Kongens Have i Odense danner ramme om Odense Teaters musikalske udendørsversion af "Romeo & Julie", der ikke har meget Shakespeare tilbage.
Instruktøren og de medvirkende på Aarhus Teater lader os forstå poesien, humoren og meningen i "Romeo & Julie", som vi sjældent forstår den.
Odense Teaters opsætning af "Laser og pjalter" er udmærket håndværk, men den ensformige tekst føles mere og mere som spild af publikums tid.
Det danske og tyske sprog fletter versefødder i Teatret Møllens tosprogede ”Romeo + Julie”, der markerer 100-året for genforeningen.
Det Kongelige Teater flekser teatermusklerne med kæmpeforestillingen ”Hobbitten”, der spiller for tusindvis af mennesker i Ulvedalene.
Den ungdommelige og hæsblæsende kærlighed imellem Romeo og Julie bliver ophøjet til mytologi i Vendsyssel Teaters fremragende opsætning.
Udmærkede skuespilpræstationer i Det Kongelige Teaters ”Hamlet, Prins af Danmark”, men Morten Kirkskov har fjernet magten fra magtspillet.