Det har stadig tendens til at blive prætentiøst på Teater Republique, men de nutidige unges stemmer gør det litterære lidt mere tilgængeligt.
Leonora Christina er vendt tilbage til de levendes verden for at rette op på sit eftermæle og berette om, hvordan riget blev frataget hende.
Atomfysik, våbenkapløb og far-søn-forhold diskuteres om og om igen i Michael Freyns historiske drama ”København” om Bohr og Heisenberg.
Instruktøren Anja Behrens har skabt en kollage over fortællingen ”Odysseen”, hvor Odysseus martres af sine barbariske blodsudgydelser.
Aarhus Teaters ”Alice i Eventyrland” er trods syrede kostumer, akrobatik og hårdtarbejdende skuespillere en monoton og søvndyssende omgang.
Det danske og tyske sprog fletter versefødder i Teatret Møllens tosprogede ”Romeo + Julie”, der markerer 100-året for genforeningen.
Kaj Munks ”Ordet” handler om den rene tro, mens det slår gnister imellem grundtvigianeren Mikkel Borgen og indremissionæren Peter Skrædder.
Fusionen af dans og skuespil er fremragende, men vi får ikke det bedste af to verdener i ”Bonnie & Clyde” – vi får for lidt af begge dele.
Igennem næsten to timers akademikersludder piller Jens Albinus sig prætentiøst i navlen med sin fortolkning af ”I Love Dick” af Chris Kraus.
Forestillingen "Selvmordets anatomi", som lige nu spiller på Teater Republique, er et interessant men mislykket konceptuelt eksperiment.