Olaf Johannessen og ensemblet kombinerer humor og tragedie i fortællingen om det ultimative nederlag i Det Kongelige Teaters "Richard II".
Jens Jørn Spottag portrætterer mesterligt titelrollen i Aarhus Teaters "Kong Lear", men iscenesættelsen savner klare konceptuelle valg.
Molières "Misantropen" er blevet skaleret op til en kunstkritisk og menneskefjendsk dystopi i Teatret Slotsgårdens gendigtning "Misantropia".
Når Shakes og Folketeatret opsætter ”Hamlet”, fyger kokainen igennem luften, og det broderlige kongemord bliver forrettet med et bilbatteri.
Kongens Have i Odense danner ramme om Odense Teaters musikalske udendørsversion af "Romeo & Julie", der ikke har meget Shakespeare tilbage.
Instruktøren og de medvirkende på Aarhus Teater lader os forstå poesien, humoren og meningen i "Romeo & Julie", som vi sjældent forstår den.
Himmerlands Teater spiller ”Shakespeares samlede værker” i et tilpas plat og grotesk sammensurium af giftige døsfald og billige parykker.
Det danske og tyske sprog fletter versefødder i Teatret Møllens tosprogede ”Romeo + Julie”, der markerer 100-året for genforeningen.
Den ungdommelige og hæsblæsende kærlighed imellem Romeo og Julie bliver ophøjet til mytologi i Vendsyssel Teaters fremragende opsætning.
Udmærkede skuespilpræstationer i Det Kongelige Teaters ”Hamlet, Prins af Danmark”, men Morten Kirkskov har fjernet magten fra magtspillet.