Krigen har ingen vindere i Bertolt Brechts ”Mutter Courage og hendes børn” fra 1939, der på Det Kgl. Teater bliver for teknisk dominerende.
Musicalversionen af ”Den skaldede frisør” er en klassisk, romantisk musical om troen på kærlighed og et queer-tvist, der passer til tiden.
Den tynde nærdødshistorie i ”Anna, Walk With Me” går an, fordi iscenesættelsen bygger på stemningsfulde billeder og sublim dukkeførerkunst.
Den 28-årige dramatiker, instruktør og teaterchef Anna Malzer har med forestillingen ”Tatovering” skabt endnu et relevant og nutidigt værk.
Det lille, men legendariske Odin Teatret i Holstebro skaber et snævert og seværdigt portræt af Goya med forestillingen ”Den døves hus”.
Det gode og kærlige har trange kår hos de to tvillingebrødre i Husets Teaters dybt rørende version af Agota Kristofs ”Det store stilehæfte”.
Sammen med en tysk dramatiker skulle Teater Nordkraft have fortalt om de tyske flygtninge i Aalborg, men dramatikeren glemmer historien.
Forfatteren Karin Michaëlis bliver vakt til live på Baggårdteatret med den musikalske forestilling ”Jagten på det gode menneske”.
Angst er mere udbredt, end vi tror, og med ”Rædsel” på Teater Grob får vi forståelse for, hvad der sker inden i os, når angsten rammer.
Sammensværgelser, magtkneb og kærlighed driver fortællingen i Vendsyssel Teaters fængende opsætning af Maria Hellebergs roman ”Stormene”.